ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ

Κωδικός μαθήματος
ΕΠ23319.4
Μονάδες ECTS
3
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις και φροντιστήριο

3

(2 ώρες διαλέξεις και 2 ώρες φροντιστήριο )

 

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδικού Υποβάθρου- Επιλογής
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: Όχι
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Ο σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές να κατανοήσουν και να ευαισθητοποιηθούν μέσω της εκπαίδευσής του στην Νοσηλευτική Φροντίδα Ηλικιωμένων που εστιάζει στη βασισμένη σε τεκμηριωμένες ενδείξεις φροντίδα και στην αποτελεσματικότητα των νοσηλευτικών παρεμβάσεων που υποστηρίζουν την ανεξαρτησία. Υιοθετεί μια προσωπο-κεντρική προσέγγιση για την κατανόηση και εκπλήρωση των αναγκών και των προβλημάτων, τα οποία αντιμετωπίζουν σε καθημερινή βάση οι νοσηλευτές όπως, για παράδειγμα η ανάγκη για μείωση των δυσκολιών που προκύπτουν από προβλήματα πόνου, ακινησίας, δύσπνοιας, λήψης φαγητού και υγρών, των κενώσεων, κλπ. Στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας της μέριμνας, εστιάζει στην υποστήριξη της ανεξαρτησίας των ηλικιωμένων ατόμων, προάγει βασικά ζητήματα για τους νοσηλευτές επαγγελματίες της υγειονομικής μέριμνας, περιλαμβανομένης της διεπιστημονικής εργασίας, των αναδυόμενων ρόλων των νοσηλευτών που εργάζονται με τους ηλικιωμένους, την εκπαίδευση και τη σπουδαιότητα της διασφάλισης πως οι απόψεις των χρηστών των υπηρεσιών λαμβάνονται υπόψη στην αποτίμηση της φροντίδας υψηλής ποιότητας. Σύγχρονες πτυχές της νοσηλευτικής φροντίδας ηλικιωμένων, υπηρετούνται όπως: οι πολιτικές εξελίξεις της φροντίδας των ηλικιωμένων, η σεξουαλικότητα και οι σχέσεις στην τρίτη ηλικία, η φροντίδα υγείας για ηλικιωμένα άστεγα άτομα. Η Νοσηλευτική Φροντίδα Ηλικιωμένων αποτελεί μια χρήσιμη και ζωηρή συμβολή στη δημιουργία υπηρεσιών και στις τρεις βαθμίδες (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια) της φροντίδας για ηλικιωμένα άτομα και τις οικογένειές τους που θα πρέπει να βελτιώνουν τόσο την εμπειρία τους όσο και τις κλινικές εκβάσεις της φροντίδας.( Redfern & Ross, 2011)

 

 

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής θα είναι σε θέση :

Να κατανοεί τα βασικά βήματα στη τεκμηριωμένη βάσει ενδείξεων νοσηλευτική φροντίδα ηλικιωμένων

Να περιγράφει την εφαρμογή των προγραμμάτων προληψης των προβλημάτων στην Τρίτη ηλικία

Να κατανοεί το ρόλο του νοσηλευτή στη φροντίδα ηλικιωμένων

Να κατανοεί τη σημασία της νοσηλευτικής διεργασίας και της νοσηλευτικής διάγνωσης ασθενειών στην πρόληψη και στη διαχείρισή τους

Να αναλύει τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της φροντίδας ηλικιωμένων σε ένα συστημα υγείας, το νομικό πλαίσιο και τις επιπτώσεις της εφαρμογής των γνώσεων αυτών στην υγεία του πληθυσμού και σε κοινωνικά θέματα

Να αναλύει θέματα βιοηθικής στην φροντίδα ηλικιωμένων

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση, ανάλυση και οργάνωση δεδομένων με την χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών.

Ατομική εργασία.

Ομαδικές κλινικές/ φροντιστηριακές εργασίες.

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις και λήψη αποφάσεων.

Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.

Σεβασμός στη διαφορετικότητα.

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Περιεχόμενο Μαθήματος

Περιεχόμενο Διαλέξεων

 

 

Δημογραφική γήρανση. Γενική εκτίμηση του γήρατος. Θεωρίες του γήρατος

Χαρακτηριστικά της γήρανσης. Αναμενόμενες αλλαγές σχετιζόμενες με την ηλικία. Βιολογικές, ψυχολογικές, λειτουργικές, κοινωνικές αλλαγές και απώλειες

Εκτίμηση των νοσηλευτικών αναγκών των ηλικιωμένων

Αισθητηριακή και Ψυχοκοινωνική εκτίμηση των ηλικιωμένων

Διατροφή και γήρανση

Δραστηριότητα και άσκηση

Επικοινωνώντας με τους ηλικιωμένους. Αποδοχή, αξιοπρέπεια και σεβασμός στην επικοινωνία. Φραγμοί στην επικοινωνία. Πολιτισμικές διαφορές. Ικανότητες και τεχνικές. Επικοινωνία με επισκέπτες και οικογένειες. Διδασκαλία ασθενούς.

Γνωσιακή έκπτωση και άνοια στους ηλικιωμένους. Νόσος Alzheimer. Κατάθλιψη

Νοσηλευτική διεργασία για την διαταραχή της εικόνας του σώματος, την χαμηλή αυτοεκτίμηση, τον φόβο, το άγχος, την απελπισία, την αδυναμία, την κοινωνική απομόνωση, την μειωμένη κοινωνική επαφή και τις διαταραγμένες οικογενειακές σχέσεις

Βία στους ηλικιωμένους

Παράγοντες που επηρεάζουν την σεξουαλικότητα των ηλικιωμένων

Ικανοποιώντας τις ανάγκες ασφαλείας των ηλικιωμένων (ατυχήματα, πτώσεις και κατάγματα ηλικιωμένων, εξωτερικοί παράγοντες κινδύνου, κίνδυνοι πυρκαγιάς, οικιακή ασφάλεια, τροχαία ατυχήματα)

Φαρμακευτική αγωγή και ηλικιωμένοι. Χρήση και κατάχρηση Φαρμάκων. Χορήγηση φαρμάκων στο Νοσοκομείο, στο σπίτι και σε ιδρυματικό πλαίσιο. Νοσηλευτική εκτίμηση, φαρμακευτική αγωγή, εκπαίδευση και παροχή βοήθειας στον ασθενή με σκοπό την αυτοφροντίδα. Νοσηλευτικές παρεμβάσεις σχετικές με τη χορήγηση φαρμάκων. Διδάσκοντας τους ηλικιωμένους σε σχέση με τα φάρμακα. Συνεργασία στο συντονισμό ενεργειών για την πρόληψη, θεραπεία και αποκατάσταση των ηλικιωμένων (π.χ. εμβολιασμοί)

Εκπαίδευση και Έρευνα στην Γεροντολογική Νοσηλευτική

Φροντίδα για το τέλος της ζωής. Στάσεις αντιμετώπισης θανάτου και σχεδιασμός του τέλους της ζωής

 

 

Περιεχόμενο φροντιστηρίου

Ασκήσεις στην ως άνω θεματολογία/ επισκέψεις σε φορείς φροντίδας ηλικιωμένων, μελέτες περίπτωσης, ομάδες εργασίας φοιτητών στην ως άνω θεματολογία κ.α.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τρόπος Παράδοσης Διαλέξεις πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση Τεχνολογιών και Πληροφορίας και Επικοινωνιών

Παρουσιάσεις σε PowerPoint -

Χρήση ηλεκτρονικών βάσεων δεδομένων για αναζήτηση βιβλιογραφίας. Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας με video διαδικτυακών μαθημάτων από ελληνικές και ξενόγλωσσες πανεπιστημιακές πηγές και μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class (αρχεία και επικοινωνία)

Οργάνωση διδασκαλίας

 

 

 

 

 

 

 

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 26 ώρες

Φροντιστηραικές δραστηριότητες

Χρήση ηλεκτρονικών βάσεων για αναζήτηση ελληνικής και αγγλικής βιβλιογραφίας και διαδραστική διδασκαλία

Debate σε θέμα βιοηθικής

Παρακολούθηση ταινίας με θέμα σχετικό και συζήτηση

Παρουσίαση εργασιών από τους φοιτητές και σχολιασμός/ άλλες εργασίες

26 ώρες

 

 

 

 

 

 

 

 

Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων (αυτοτελής) 36 ώρες
Σύνολο Μαθήματος 88 ώρες (3 ECTS )
Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτές ή προφορικές εξετάσεις (70%)

Ατομική υποχρεωτική γραπτή εργασία (30%)

Ή 100% γραπτές ή προφορικές εξετάσεις

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

Νοσηλευτική φροντίδα ηλικιωμένων

Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 13256284 Έκδοση: 1η έκδ./2011Συγγραφείς: Redfern S. J.,Ross F. M.ISBN: 9789603999812 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): BROKEN HILL PUBLISHERS LTD